I Vendsyssel finder du Bedemand Kent Sigsgaard, der har mere end 25-års erfaring med bedemandserhvervet. Læs med og få et indblik i, hvordan det hele startede.
Kalenderen skrev 2014, da Bedemand Kent Sigsgaard slog dørene op til sin begravelsesforretning for første gang.
Inden da var han ansat i en anden begravelseforretning, men tanken om at blive selvstændig havde altid fyldt hos ham.
"Min far var ansat som kirkegårdsgraver i Asaa, så man kan sige, at jeg har fået kendskab til bedemandsfaget i en tidlig alder," fortæller Kent Sigsgaard.
Siden opstarten i 2014 har Kent udvidet forretningen med én fuldtidsansat - bededame Dorthe Hansen - og to løse hjælpere på tilkald ved tomandsopgaver.
Det altovervejende fokus hos Bedemand Kent Sigsgaard er den gode service, og hos Kent er kunden altid i centrum. Med kundeservicen i højsædet, er det også vigtigt, at forretningen tilbyder det allerbedste:
"Vi har altid de pårørende i centrum, så de får lige netop den afsked, de ønsker,” fortæller Kent Sigsgaard og fortsætter:
"I mit erhverv handler det om at være der for familierne - også følelsesmæssigt. Vi kan sidde med nogle, der måske har ventet længe på et dødsfald, hvor det for dem er et lettelsens suk. Men vi kan også sidde overfor nogle, hvor det kommer som et chok. Så det handler meget om at kunne sætte sig ind i de pårørendes sted."
Sådan lyder det fra den 48-årige bedemand, der også fremhæver de kernekompetencer og værdier, der ligger bag forretningen:
“Vi står for omsorg, nærvær og respekt, både overfor pårørende men i særdeleshed også overfor afdøde."
“Vi har mere end 25-års erfaring i vores lokalområde, hvilket er en kæmpe fordel i forhold til bl.a. vejledning overfor pårørende og ikke mindst, at de pårørende får 100 procent service hele vejen gennem forløbet.”
I Kents bedemandsforretning bruger de ansatte også hinanden internt til sparring. For ham er det nemlig vigtigt ikke at tage arbejdet "med hjem".
"Vi kan jo se på hinanden i forrentingen, hvis man har været ude ved en familie, hvor det har været særligt hårdt emotionelt. Men der sørger vi altid for at få snakket tingene grundigt igennem, inden vi tager hjem."
Ifølge Kent betyder det ikke, at han og de andre ansatte ikke er medfølende overfor folk - tværtimod.
"Men vi er nødt til at have en professionel distance. Ellers bliver folk utrygge, hvis de kan mærke, at vi bliver for påvirket."
Service er vigtigere end tid
Kent Sigsgaard fremhæver, at særligt tid er en vigtigt faktor i bedemandfaget. Den professionelle tilgang er nemlig langt vigtigere for Kent end at skynde sig videre til næste opgave.
”Alt det, vi laver, er tid. Nogle gange kommer vi ud til pårørende, hvor vi bruger tre timer sammen med dem. Andre gange tager det kun tre kvarter. Nogle vil gerne fortælle hele historen, og andre har ikke så meget at sige. Men vi lægger altid øre til, hvad end folk har på hjertet, og vi prioriterer den tid, det tager," fortæller bedemanden og tilføjer:
"Det er den dybere kontakt og samtalen med mennesker, der er det vigtigste i forrentingen. Derfor plejer jeg også at efterlade mit ur i bilen, så jeg ikke bliver distraheret af at holde øje med tiden."
Spørger man Kent, hvad det bedste ved bedemandsfaget er, er svaret klart:
"Følelsen af, at man hjælper folk med noget praktisk. Sorgen kan man ikke hjælpe med, men man kan hjælpe folk med at få taget en god afsked."
Hos Kents bedemandsforretning samler de derudover alle bilag, og er gennemsigtige med, hvad de forskellige udgifter går til. Dét er ifølge ham med til at gøre det mere overskueligt for kunderne.
"Vi plejer at sige, at vi ikke konkurrerer på priser, da servicen kommer først. Vi laver en samlet faktura med alle bilag og sender ud. Så når kunderne skal betale, er de ikke i tvivl om, hvad de forskellige udgifter er gået til og skal desuden kun betale den ene gang.
Bedemand Kent Sigsgaard dækker primært områderne omkring Hjallerup, Dronninglund, Hals og Vodskov, men kan også træde til i for eksempel Aalborg, Sæby og Frederikshavn.
Du finder meget mere om Bedemand Kent Sigsgaard på hans Facebookside og hjemmeside.